Sunday, July 31, 2011

Dilarang berpuasa pada hari syak*

Assalamualaikum
Alhamdulilah dah nak masuk bulan Ramadhan
Tetapi wajib diingat perkara ini:


من صَامَ اليومَ الَّذِي شُكَّ فِيهِ فقد عصَى أَبا القاسمِ
 Berdasarkan hadis dari Ammar bin Yassir r.a menceritakan:
“Sesiapa berpuasa pada hari syak, maka sesungguhnya ia mengingkari Abal-Qasim (gelaran bagi Rasulullah s.a.w.)”. (Riwayat Imam at-Tirmizi)

Apa itu 'hari syak'?

Hari syak ialah hari ke 30 Sya'ban

Mengapa dipanggil 'hari syak'?

Timbul keraguan atau syak di kalangan masyarakat apakah masih bulan
 Sya'ban atau telah masuk 1 Ramadhan

Mengapa timbul keraguan atau syak?

Kerana ada suara-suara mengatakan atau menghebohkan bahawa anak bulan telah kelihatan namun tiada saksi adil yang boleh diterima yang mendakwa melihat anak bulan itu(atau tiada rukyah)

Hukum berpuasa pada hari syak?

Hukum nya haram sama ada niat puasa Ramadhan (yakni berhati-hati) atau puasa sunat

Tetapi ada pengecualian..siapakah yang terlibat?

-Orang yang sambung puasa yang dilakukan sebelumnya 
(sebelum 16 sya'ban)
-Orang yang puasa kebetulan dengan kebiasaannya 
(contoh puasa isnin kamis)
puasa nya itu kebetulan melintasi hari-hari setelah nisfu sya'ban
-Orang yang puasa ada sebab seperti nazar, Qadha' atau Kaffarah

Boleh lihat disini lebih lanjut

Selamat bepuasa kepada semua umat Islam
dan khususnya kepada pembaca setia blog ini
dah ganti puasa semua dah *korang angguk je ye

36 comments:

cik ziqa said...

alhamdulillah dpt ganti puasa dgn sempurna :)

salam ramadhan ya ezay dan famili :)

Mr iz said...

selamat ye ezay menem puh bulan ramadhan ni... renut peluang yang ada ..susah mau dapat berganda wooo.... he he he... kena karen daa...he he he

zati embong said...

selamat berpuasa ezay!

Cik TeN10 said...

selamat berpuasa jugak !! =)

psstt .. esk smpai kl yeayy !! >.<

jaya jr said...

selamat pose ezay..harap Ramadhan kali ni lebih hangat dari hok sebelom ni..huuuu

bunga said...

Alhamdulillah..dah ganti semua puasa..hehehe..

selamat berpuasa..

fairuz said...

tapi setahu aku, zaman sekarang ni macam dah tak wujud hari syak sebabnye kite dah gune peralatan canggih yang mmg dah tahu 1 ramadhan bile. so dah xde la hari syak tu. sbb kite dah tahu 30 syaaban tu bile. tu yg aku tahu laa.

Tukang Karut said...

Selamat Berpuasa...

ILA HonEyBuNNy said...

selamat berpuasa....;-)

Abu Huzaifah said...

nice sharing :D.. slamat berpuasa...

cik dila said...

selamat berpuasa ezay.
lepas tu sambung dgn puasa 6 pulak okey. ;)

taliff said...

Hey, Selamat Berpuasa! :)

Far8 budak baik said...

selmat berpuasa wehhhh..
takde nye nak date dlm u..
padahal hari2 pi kls ngan awekk
hahahahahaha..
kang pakgat tangkap..kah3

ZWAN SABRI said...

owh.. baru ku tahu apakah itu hari syak.. btw, slamat berpuasa.. ;)

MySuaraBlog: Asal Usul Kaca Mata Hitam

Anif Abdullah| AA said...

perkongsian yg bagus.. ^^
selamat brpuasa k ..

Opah Kentang said...

selamat berpuasa ezay :)
moga ramadhan ni bawaka erti yang besar buat kita sume :)

chemay said...

chemay tak puasa hari nii
:)

teha said...

hehe.. dah abes gnti.. btw , slamat berpuase ek esk :)

i am S!L4H.. said...

Slm Ramadhan ezay......

yeahh update seminggu sekali je. boleeee kannnnnn.

*angguk2*

cik sakdi said...

hehe biasalah kalu yang ganti puasa lewat. ehh. selamat berpuase eh.

p/s: baru tau bordose. huhu

kim heeruul said...

entry berguna..nice la..^^

kim heeruul said...

selamat berpuasa..=)

Miz Novexx said...

selamat berpuasa... :D

Prince Halilintar said...

slmt menjalani ibadah puasa jgk ezay =)

Hans said...

yups
nice entry
selamat berpuasa

p/s : Thanks Vote Hans :-)

mykhalis said...

salam ramadhan..

Faraa Eiman's said...

hoho , slamat bpuase ! ;D

Faraa Eiman's said...

hoho , slamat bpuase ! ;D

tia @ Ini Kisah Tia said...

ezay , selamat berpuasa :)

saiazuan said...

thanks.. bru tau psl ni.. btw slmt brpuasa.. special komik tuk saiazuan blog readers :)

special komik untuk bulan puasa, hope ya enjoy it
http://eleventx.blogspot.com/2011/08/atwr-comic-5-selamat-berpuasa.html

KimiCnoL said...

selamat berpuasa :D

muhamad hanif said...

oh,

sekarang dah 2 ramdhan..

dah bole puasa kan ?



AHAHHAAHHAHAHA

khaifaiz said...

selamat berpuasa semua

khairul akmal azman said...

thanx 4 good info..hehe....

Suhami Ahmad said...

Selamat berpuasa Ezay sekeluarga =)

wadud@duad said...

thanks... sangat membantu... tapi kalau BG dia warna putih mesti lagi best baca.. :) sakit mate.. hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...